Μνημεία
Τη Δευτέρα 18 Μαΐου το Μουσείο Καποδίστρια – Κέντρο Καποδιστριακών Μελετών γιορτάζει την, καθιερωμένη από το Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων (ICOM), Διεθνή Ημέρα Μουσείων. Φέτος για πρώτη φορά, λόγω της πανδημίας του κορονοϊού COVID-19, οι δράσεις όλων των μουσείων παγκοσμίως είναι ψηφιακές και αφιερωμένες στο θέμα: «Μουσεία για την Ισότητα: Ποικιλομορφία και Kοινωνική Συνοχή».
Ψηφιακ», μέσω εφαρμογών και δράσεων που θα αναρτηθούν σε ιστοσελίδες και μέσα κοινωνικής δικτύωσης, θα γιορταστεί φέτος η Διεθνής Ημέρα Μουσείων, όπως έχει οριστεί από το Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων (ICOM) η 18η Μαΐου.
Οι αρχαιολογικοί χώροι είναι η πρώτη πολιτιστική δομή που επανέρχεται σε ρυθμούς κανονικότητας.
H έκθεση των Robert McCabe – Κατερίνας Λυμπεροπούλου με τίτλο «Ο Τελευταίος Μοναχός των Στροφάδων» είναι η πρώτη που θα εγκαινιάσει το Μουσείο Μπενάκη μετά την περίοδο εγκλεισμού λόγω κορωνοϊού. Μέχρι τις 15 Ιουνίου που ανοίγουν τα Μουσεία, το κοινό έχει την δυνατότητα να κάνει μία πρώτη διαδικτυακή περιήγηση στην έκθεση μέσα από τον ιστότοπο του Μουσείου Μπενάκη ενώ μόλις ανοίξουν ξανά οι πύλες του θα μπορέσει να την απολαύσει και διά ζώσης, στην Αίθουσα Σ. & Ε. Κωστοπούλου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού έως τις 13 Σεπτεμβρίου που θα διαρκέσει.
Η σειρά φωτογραφιών του Robert McCabe και η έρευνα της Κατερίνας Λυμπεροπούλου, που πλαισιώνονται από μοναδικά εκθέματα, είναι ένας φόρος τιμής στη ζωή του τελευταίου μοναχού των Στροφάδων, ο οποίος έζησε εκεί 38 χρόνια μόνος προς Μόνον, του τελευταίου φαροφύλακα και του βαρκάρη που έφερνε προμήθειες στο νησί. Αποτελεί επίσης κραυγή για την περιβαλλοντική διάσωσή του, δεδομένου ότι αποτελεί, μεταξύ άλλων, σημαντικό μεταναστευτικό σταθμό ορνιθοπανίδας, φιλοξενώντας ένα από τα σημαντικότερα δάση της δυτικής Ελλάδας.
Η διοργάνωση έχει ήδη τεθεί υπό την αιγίδα του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου και της Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας κ. Κατερίνας Σακελλαροπούλου.
To Καστρομονάστηρο
Σε μια απομονωμένη γωνιά του Ιονίου βρίσκεται ένα μικρό νησάκι, μόλις το 1/3 ενός αεροδιαδρόμου, το νησί Σταμφάνη του Συμπλέγματος των Στροφάδων. Παρ’ όλο το μέγεθός του, το νησί είναι μοναδικό για τη ιστορία του και για την πλούσια χλωρίδα και πανίδα του, χάρη στη μοναδική γεωλογική φυσιογνωμία του.
Εκεί δεσπόζει παλαίφατο Καστρομονάστηρο, το οποίο ίδρυσαν οι Παλαιολόγοι τον ΙΓ΄ αιώνα, όπου άκμαζε μια περιώνυμη μοναστική κοινότητα. Στον αμυντικό πύργο του συγκροτήματος βρίσκεται οχυρωμένος ναός, μοναδική περίπτωση για τον ορθόδοξο κόσμο – για προστασία από τους αδίστακτους πειρατές, Τούρκους και Αλγερινούς.
Σήμερα, αυτό το μνημειακό συγκρότημα θέτει ένα τεράστιο δίλημμα για την Ελλάδα. Αποφάσεις πρέπει να ληφθούν άμεσα. Το μοναστήρι βρίσκεται σε κρίσιμη κατάσταση με επιτακτικό αίτημα αποκατάστασης, μετά από δυο καταστροφικούς σεισμούς. Ο επόμενος μπορεί να είναι το οριστικό τέλος του. Η έδρα του μοναστηριού και το λείψανο του Αγίου Διονυσίου που το καθαγίασε έχουν μεταφερθεί «προσωρινώς» στη γειτονική Ζάκυνθο από το 1717, μετά από επιδρομή και σφαγή των Μοναχών.
Μία ανάρτηση του Αριστείδη Χατζή στον επίσημο λογαριασμό στο twitter της επιτροπής για τον εορτασμό της επετείου των 200 χρόνων της Επανάστασης του 1821, στην οποία αναφέρεται στον κυβερνήτη Καποδίστρια ως δικτάτορα, προκαλεί σωρεία αντιδράσεων εντός και εκτός Κέρκυρας!
Το Μουσείο Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων, γιορτάζοντας τον τρίτο μήνα της Άνοιξης, οργανώνει ειδικό ψηφιακό αφιέρωμα με θέμα: «Άνθη και Ποιήματα από το Μουσείο Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων».
Ο εορτασμός των 200 χρόνων (2021) από την επανάσταση του 1821 συνειρμικά μας οδηγεί στην ποίηση του εθνικού μας ποιητή, του Δ. Σολωμού. Μία ποίηση που δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται μόνο από φιλολογική, αισθητική και γλωσσική πλευρά. Κι αυτό γιατί η ποίηση του Σολωμού δεν συνιστά κατ’ ανάγκην μόνο ένα πνευματικό προϊόν αλλά ταυτόχρονα και «πολιτική πράξη».
Η προσφορά των Επτανησίων στον αγώνα του 1821 χαρακτηρίστηκε από τους ιστορικούς σαν ανεκτίμητος και αποφασιστική. Για τη συμβολή και συμμετοχή κάθε νησιού του Ιονίου ασχολήθηκαν πολλοί συγγραφείς. Εξαίρεση αποτελεί το μικρό νησί των Παξών, που μόνον ο κ. Βερύκιος στο βιβλίο του «Επτανησιακοί παλμοί και αγώνες του 21» κάνει μυθιστορηματική αναφορά στον Γεώργιο Ανεμογιάννη. Ο ίδιος συγγραφέας, γράφει γενικά: «Η Επτάνησος υπήρξε για την Ελλάδα στα χρόνια της επανάστασης η στοργική και γενναία καρδιά της. Η καρδιά που αγκάλιασε τον πόνο των καταδιωγμένων, εδέχτηκε αναρίθμητους πρόσφυγες, τους παρεχώρησε προστασία, τους έδωσε παρηγοριά, τους γλύτωσε από την σφαγή και τον όλεθρο».
Η συνέντευξη της Ευρυδίκης Λειβαδά Ντούκα στον flash.gr και τον δημοσιογράφο Γιώργο Κιούση για το βιβλίο της «Στους θρόνους της Αποκάλυψης», μας αποκαλύπτει τη συμβολή των Επτανήσων στη ναυμαχία της Ναυπάκτου και την επανάσταση του 1821.
Μένουμε σπίτι παρέα με το Μουσείο Καποδίστρια Τα Μουσεία ως “κιβωτοί” πολύτιμων πραγμάτων και στιγμών της ιστορίας και της ζωής μας, γνωρίζουν πολύ καλά τι σημαίνει “κρατάμε αποστάσεις”, “δεν ακουμπάμε”, “δεν συνωστιζόμαστε”.